Thursday, September 4, 2008

Snapshot - Innalillah...

4/9 Veteran journalist Abdul Samad Ismail died at the Pantai Medical Centre KL at 5:58pm after suffering from lung cancer/STAR ...I received this sms alert from The Star at 7:02pm today as i was leaving the gym for berbuka...

I was one of the lucky people to have met and interviewed Pak Samad (as he was fondly known) way back in 2004 when i was in Channel 9...it was during the merdeka month of that year and we shot a TV program about him...it was shot at his residence No.2 , Lorong 16/7c, Petaling Jaya...

Pak Samad came across to me as a very jovial 80 years old man then...although he was wheel-chaired bound he was still joking around with us, always with a ciggy in his hand...we even gave him our merchandise t-shirt which he happily put on for the interview...at that age he still value the importance of branding hehehe...

Just got home from the address above to sedekah surah yassin for allahyarham...i wish there are many more Malaysians my age realised what a HUGE lost our country have just suffered...to share with my riders what a great man Pak Samad was...please visit rocky's bru's blog...

Will upload a pic taken with him (during the interview) tomorrow am...ALFATIHAH...


12 comments:

Anonymous said...

Since I read about him admitted into the hospital, I never stop finding out how he is from the news and her daughter, Nuraina's blog.

Yesterday, I read Nuraina's latest entry about Allahyarham Pak Samad, I knew then that he won't last for long. I know this sounds harsh (pardon me, Nuraina and family) but to me, it's better to let him go rather than seeing him suffering with all the treatment or what not.

I'm very sad today but then I redha. I love reading all his articles. Semoga rohnya dirahmati Allah dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh.

Just saw him in a documentary about Datuk Lat on Discovery Channel 2 days ago.

Anonymous said...

feel sorry to hear that...
Al-fatihah for him...

-clover-

Anonymous said...

Alfatihah......it is a huge loss to all Malaysian...
Read all the posting by nuraina on Tuesday with Bapak ....

Hairul

Sakura said...

Semoga di tempatkan di kalangan orang beriman....meninggal dunia bulan ramadhan...baik sangat...

Apapun kepada yang muda - muda, walaupun rasa masih lambat masanya..tetapi bersedia la selalu..

Ajal datang tidak mengira usia....

p/s : Nasihat baik punya untuk Mr EE & Mr Manager yang suka merokok..kalau boleh 'BANNED' terus 'MEROKOK'...tambah - tambah bulan Ramadhan ni....dulu kata dalam sebuah akhbar dah berhenti...
Kesian kat baby & ibu mengandung...
Pernah baca tak kenyataan MB Nik Aziz tentang perokok??? malas nak tulis...baca sendiri kat blog saya:-)

Anonymous said...

The pieces of gold left on the plate is taken one by one by god.
I wonder for the future generations to come what will the be left.The history books don't shout loud about the cream thats leaving us.Its selfishness that make us cry.Its gods decision.We pray and hope that his soul to rest in peace.As tears roll down and dry,the heart eager for compassion,I bit farewell to one great life the lived among us.One man that sacrificed his believe in a true plural Malaysia.Will there be replacements for this land that he loved so much.......Al fatihah

Anonymous said...

As Ida, I am too had expected this news. Not hoping for bad but we somehow have to 'akur' with 'apa yang hidup akan mati bila sampai waktunya'.

my deepest condolence to his family..

u r lucky to have met him.. gud for u as u have something 'xtra' others won't have to tell to your kiddos..

al-Fatihah

Mom of 3As

Anonymous said...

The loss of a loved one can be very tragic. Even supporting someone who has lost someone close in passing can be very difficult. Death is not an easy subject for anyone. Often your emotions are so stirred up that it can be very difficult to come up with words of condolence. Sometime you find yourself not saying anything at all and that can be even worse than saying the wrong thing. It is hard to know just what to do.

The body has death, but not the soul.
The body sleeps, the soul flies.

Al-fatihah...

Edzlin said...

hi mr emran. Al-Fatihah buat Allahyarham Pak Samad. Takziah buat keluarganya.

saya sangat rasakan kehilangan arwah kerana arwah Pak Samad adalah antara anggota rombongan delegasi negara ke London pada 1956 untuk rundingan kemerdekaan. sbg anak merdeka, jasa pak samad tetap dikenang sampai bila2 pun.

Mrs. Alexis said...

I heard about the news while listening to Suria... Semoga Rohnya dirahmati dan ditempatkan ditempat orang2 yang salleh.. Al-Fatihah

Anonymous said...

Shalom smoa. Read about Pak Samad's health conditions in Nuraina's blog. Btw takziah buat keluarga Allahyarham Pak Samad. RIP

Anonymous said...

http://www.kulitpisang.com

Tan Sri Abdul Samad Ismail, Tokoh Pelbagai Bakat

KUALA LUMPUR, 4 Sept (Bernama) — Tokoh Kewartawanan Negara dan pejuang kemerdekaan Tan Sri Abdul Samad Ismail, yang meninggal dunia hari ini kerana jangkitan paru-paru, adalah seorang tokoh yang mempunyai pelbagai bakat.

Abdul Samad memulakan karier dalam bidang kewartawanan sebagai pemberita kadet dengan Utusan Melayu semasa berusia 16 tahun, selepas menamatkan pengajian Senior Cambridge. Beliau yang lebih dikenali sebagai Pak Samad menjadi wartawan terkenal, tokoh sasterawan dan pejuang Bahasa Malaysia, aktivis politik dan kesatuan sekerja, pejuang hak asasi selain menjadi pembekal senjata kepada pejuang kemerdekaan Indonesia dalam tahun 1940-an.

Beliau yang dididik Abdul Rahim Kajai, menjadi editor Berita Malai pada awal usia 20-an, gabungan Utusan Melayu dan Warta Melayu semasa pendudukan Jepun dalam tahun 1940-an berikutan kematian mengejut Abdul Rahim.

Semasa pendudukan Tentera Jepun, beliau dipengaruhi dalam bidang politik melalui wartawan Ibrahim Yaakob dan Kesatuan Melayu Muda dan membabitkan diri dalam perjuangan menuntut kemerdekaan Indonesia.

Allahyarham juga membabitkan diri dengan perjuangan bagi mendapatkan kemerdekaan Malaya dan menjadi anggota pengasas Parti Kebangsaan Melayu.

Selepas pendudukan Jepun pada 1946, beliau kembali kepada Utusan Melayu sebagai penolong editor dan tujuh tahun kemudian sebagai timbalan editor. Pada 1951 beliau dipenjarakan oleh pentadbiran kolonial British tanpa perbicaraan atas dakwaan terbabit dalam kegiatan komunis dan dibebaskan pada 1953.

Selepas pembebasannya, beliau menyertai Lee Kuan Yew bagi menubuhkan Parti Tindakan Rakyat (PAP) dan membuat draf perlembagaan dan manifesto parti itu tetapi meninggalkanya pada 1957.

Pada tahun yang sama, beliau dihantar ke Indonesia sebagai koresponden Utusan berikutan perselisihan kecil dengan pengarah urusan dan ketua pengarang Utusan, Yusoff Ishak, menyebabkan beliau terlepas sambutan hari kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos walaupun beliau merupakan pejuang kemerdekaan negara.

Di Indonesia, beliau diterima baik oleh rakan seperjuangan termasuk Adam Malik dan berada di republik itu selama lapan bulan sebelum kembali semula ke Singapura dan menyertai New Straits Times.

Allahyarham kemudian menjadi editor penasihat sebuah akhbar baru berbahasa Melayu, Berita Harian, pada 1958 dan berpindah ke pejabat editorial akhbar itu di Kuala Lumpur.

Pada 1972, Abdul Samad, yang pada masa itu merupakan Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times, mengetuai usaha menukar pemilikan operasi kumpulan itu ke tangan rakyat Malaysia.

Pak Samad seorang yang gemar membaca juga menjadi jaguh kesusasteraan Melayu dan menjadi penggerak utama dalam menubuhkan Angkatan Sasterawan 50 (ASAS ‘50), pergerakan sastera yang berjuang untuk hak dan kebebasan orang Melayu pada 1950-an.

Allahyarham juga terlibat dalam menubuhkan Persatuan Penulis Nasional (PENA), Persatuan Penulis-Penulis Kebangsaan dan membantu menubuhkan Dewan Bahasa dan Pustaka, sebuah institusi bahasa dan kesusasteraan pada 1956.

Walaupun sibuk dengan kehidupan sebagai wartawan, Pak Samad masih sempat menghasilkan karya tulisan antaranya termasuk 11 novel, empat buah buku mengenai kewartawanan dan penulisan dan dua antologi cerita pendek.

Antara novelnya adalah “Patah Sayap, Terbang Jua” dan “Tembok Tidak Tinggi” yang memaparkan pengalaman kehidupannya sebelum dan semasa pendudukan Tentera Jepun dan sebelum beliau dipenjara.

Melalui hasil tulisannya, beliau membantu membebaskan minda orang Melayu dan menggerakkan perjuangan mendapatkan kemerdekaan dari penjajahan.

Bagi karya kesusasteraan, Allahyarham dianugerahkan “Hadiah Pejuang Sastera” pada 1976 oleh kerajaan Malaysia dan pada 1988 beliau menjadi penerima pertama anugerah “Tokoh Wartawan Negara” yang dianjurkan oleh Institut Akhbar Malaysia (MPI).

Penerima anugerah Ramon Magsaysay bagi Kewartawanan, Kesusasteraan dan Seni Komunikasi Kreatif pada 1994 itu ditahan pada 1976 hampir lima tahun mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atas dakwaan berkomplot untuk menggulingkan kerajaan Malaysia dan Singapura.

Apabila Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri pada 1981, Abdul Samad dibebaskan daripada tahanan dan enam bulan kemudian, dalam bulan Ogos, beliau dilantik sebagai penasihat akhbar Star berbahasa Malaysia dan pada November 1982 dilantik sebagai penasihat editorial akhbar New Straits Times.

Allahyarham bersara pada 1988 selepas 48 tahun dalam dunia kewartawanan tetapi tidak pernah duduk diam dan terus menulis, membaca dan menjadi rujukan bagi isu-isu mengenai kewartawanan dan kemerdekaan Malaysia.

Pada tahun 2000, sebuah buku mengenai beliau bertajuk “A Samad Ismail:Journalism and Politics” yang disusun oleh Cheah Boon Kheng, mengandungi artikel mengenai beliau yang ditulis oleh arwah isterinya Puan Sri Hamidah Hassan yang juga bekas pemberita, dan kawan-kawannya termasuk Allahyarham Tan Sri Melan Abdullah, dilancarkan.

Abdul Samad, dilahirkan pada April 18, 1924 di Singapura merupakan anak kelapan daripada 16 anak dari pasangan keturunan Jawa, Ismail Shairazi dan Aida Abdul Majid.

Bapa beliau, seorang guru besar sebuah sekolah Melayu di Singapura juga merupakan seorang penulis dan telah menyumbang artikel dalam bahasa Melayu untuk akhbar-akhbar tempatan.

Dua daripada 10 anak Allahyarham, Maria dan Nuraina adalah bekas wartawan politik.

– BERNAMA

NURAINA A SAMAD said...

dear emran,

thank you.

and thank you for being at arwah's home to pay your last respects the evening he passed away.

*ida: that's ok, ida. we we worried that the treatment would be prolonged and Bapak would just lie there with all those tubes...

the doctors were doing their best because, they saw Bapak still fighting. His heart was still ok.
but when he deteriorated and gave up fighting, they could not do much.
in fact, he was on palliative care in the week before he passed away.

we prayed that if he had to go, let Allah SWT be the one to decide and to take him.
Our prayers were answered.