Tuesday, August 12, 2008

Snapshot - Me and My "Sales Girls"

Lately I'm unable to blog as often as i would've liked for obvious reasons...nevertheless i must admit that because of the comments that i so far received...have kinda given me the addiction of blogging...many thanks to you beautiful and kind people out there...nway for today's posting i thought i should keep it snappy as i only just got to office 30 mins ago after a hectic morning...was at our head office The Star whole 'am' for work and an interview (check out The Star tommorow and give me your thoughts about the issue i was interviewed on)...

Mean time enjoy the pics of me with THE LOSERS!..hahaha...phewww!...



15 comments:

Ge-Nyek said...

Subhanallah astaghfirullah!

are those really your wifee's wigs? oh my, nak cakap drag queens pun tak, nak cakap paper dolls pon tak....ahaks. eeehh..selisih!selisih!

edzlin007 said...

hi mr emran.
hahaha..two beautiful men. tuah are cute. anyway, i think you lose some weight mr emran.

Intan said...

Yeah EE,I'm sure we all missed u for these past few days.The "girls" sure look nice in their wig.Zizi looks sweet & lovely.silap haribulan,songsang guys will go after him.Tuah on the other hand,looks downright gatal.If a real "pompuan" poses like that with u,kene sepak terajang tae-kwondo la jawabnye.

Aminah said...

LOL - those two look so hilarious! Tapi tak pe, yang penting - sporting!!!!

Regards
Kak Mint

bondarock said...

wer d kebayas? i tot they shud wear them wif the wigs ??? lagi mengamcam ! hahahahahhahaha ...

marinahunny said...

hahahaha...so sweet that 2 guys wearing the wigs..hope them not like that in reality..hahaha very enjoy..

Engku Emran said...

Hi Bondarock...yg kebaya tu kita yg kena pakai kalau kita kalah...diorang kena pakai wig je kalau tak menang...

Engku Emran said...

Hi all...if you've been flipping thru the star u wont be able to find what i told u to look out for in this posting...apparently they couldnt run the story today coz got no more space...so ive been told it maybe out in tmrw's issue...

cy said...

Hi Emran,
Thought u were the preppy kind before reading your blog. Was pleasantly surprised that you macam orang biasa jugak ah!...Keep up the blogging and the down to earth commments.

Reen said...

hi mr emran,
keep on blogging as i love reading your blog. most of the entries are really hillarious..
:)

reena said...

hi there,
was blog hopping n found yours..

i think i saw u once when u dropped by our CEO's office in Boustead some time ago.

will tune my car radio to include you channel and find out whether it is worth listening ;)

cheers..

Mart Anon said...

There are striking coincidences in your post here!

You had mentioned "addicted" and "The Star". You might be surprised by this:

I had started a blog myself (and I had credit you for unknowingly having played a part in it). But the surprising thing is that "those other elements" you mentioned are also there!

Hope I've created enough curiosity for you folks to see what they are :-)

Well, I might earn the scorn of some here, when they know "what I am/was/had been through..." But I'll be philosophical about it, for this is what I face in the "offline world" and every-day life.

http://cendana287.wordpress.com/

Girl Interrupted said...

Hi EE,

Got ur link from Mrmanager's blog. Am a big Fan of Kak Erra, and now a fan of yours too.... Wishing you guys the best of the best... send my regards to ur lovely wife

Sakura said...

Salam Mr EE....

Malas nak speaking la..Nanti kata orang Melayu tak sokong bahasa sendiri pulak:-)..Ni pun sebab copy kat Portal Murai.com (kena bagi kredit) tentang Isu-Isu 90:10 Yang Dibangkitkan oleh pengiat seni.So apa pandangan Mr EE sebagai COO Suriafm ????

KUALA LUMPUR, 13 Ogos 2008: Banyak isu yang disentuh penggiat muzik tanah air berhubung Isu 90:10yang dibangkitkan di dalam perhimpunan khas di PWTC, semalam. Ia sedikit sebanyak telah membuatkan suasana dalam perhimpunan itu agak panas dan beremosi.
Berikut adalah antara isu yang telah dibangkitkan di dalam perhimpunan itu.


1. Mempersoalkan tindakan sebuah stesen radio swasta Melayu yang terlalu kerap memutarkan lagu dari seberang tanpa memberi ruang yang sama terhadap lagu anak seni tempatan.


2. Mempersoalkan tindakan beberapa deejay radio tempatan tersebut dilaporkan sanggup terbang ke Jakarta untuk membeli pelbagai lambakan cakera padat (CD) daripada penyanyi atau band muzik Indonesia.

3. Sebuah akta harus diwujudkan dengan menetapkan kuota 90% lagu tempatan serta 10% lagu asing bagi setiap stesen radio tempatan khususnya milik swasta.


4. Memberikan saranan supaya lagu seberang tidak dicampuradukkan dengan lagu tempatan ketika ia diputarkan di radio. Harus memiliki satu segmen yang khusus untuk memainkan lagu-lagu luar negara ini.


5. Mempersoalkan tindakan sebuah syarikat telekomunikasi yang sanggup menaja konsert dari seberang secara besar-besaran sedangkan peluang sukar untuk diberikan kepada anak tempatan.


6. Mempersoalkan tindakan pihak stesen televisyen seperti TV3 yang kerap menganjurkan konsert percuma menerusi acara Jomheboh. Kesannya, masyarakat lebih suka melihat konsert artis tempatan secara percuma.


7. Mempersoalkan tindakan pihak stesen televisyen yang terlalu kerap menayangkan bahan-bahan cerita dari negara luar tanpa mengutamakan produk tempatan sendiri.


8. Mempersoalkan tindakan beberapa produser filem yang gemar memuatkan lagu karya Indonesia dalam album runut bunyi (soundtrack) mereka. Sekalipun ia dibawakan semula penyanyi tempatan kita, apakah tindakan itu sebagai sesuatu yang perlu?


9. Meningkatkan tahap pendidikan masyarakat yang masih tidak dapat memahami kesan utama di sebalik terhadap isu serta permasalahan ini (kebanjiran lagu-lagu luar).


10. Memandangkan industri muzik tanah air terjejas dengan teruk, kebanyakan artis tempatan disaran supaya menggunakan kaedah format digital untuk meneruskan kegiatan seni mereka.


11. Mempersoalkan kredibiliti Senator Datuk Jins Shamsudin kerana gagal berupaya membantu penggiat seni muzik mendapatkan hak mereka serta menyelesaikan permasalahan ini.

p/s: Harap isu 1 & 2 tu bukan Suriafm lah ye:-)....Secara jujurnya memang saya pun sedar, terlalu banyak lagu luar di mainkan di radio.Percaya tak, susah betul nak dengar lagu Erra Fazira di Suria fm kecuali kalau ada permintaan pendengar??? Habis macam mana industri seni Malaysia nak berkembang kalau kurang sokongan media elektronik sendiri?

Sakura said...

Artis sepakat bantah lagu luar di radio - (kredit untuk Manggaonline)

Oleh ROSLI MANAH

Kalau anda selalu mendengar radio di Malaysia ini, bila anda ke Indonesia dan menaiki teksi yang memutarkan siaran radio mereka, anda tak akan rasa janggal.

Mengapa? Sebabnya lagu yang diputarkan di sini dan di radio di sana lebih kurang sama. Anda akan mendengar lagu-lagu Yovie And Nuno, Dewa 19, Peterpan, Afgan, Kangen Band, Ratu, Mulan Jameela, Ungu dan banyak lagi di radio Indonesia.

Apa bezanya di sini? Lagu-lagu nyanyian mereka juga popular dan kerap diputarkan di sini. Bezanya kalau di Indonesia, kita payah sekali malah pasti tak akan dengar lagu Anuar Zain, M. Nasir, Noraniza Idris, Dayang Nurfaizah, Ziana Zain, Liza Hanim, Era Fazira, Awie, Alleycats dan sebagainya.

Mereka tak mainkan lagu-lagu itu. Apatah lagi lagu yang tidak masuk pasaran negara mereka. Tapi lagu Afgan yang tak masuk pun pasaran sini pernah jadi juara di stesen radio sebab popular dek kecenderungan stesen radio memutarkannya.

Antara alasan yang diberikan oleh pihak stesen radio kerana ia permintaan peminat. Macam mana peminat boleh minta lagu yang tidak ada di pasaran? Pasti mereka tertarik apabila mendengarnya di radio yang memutarkannya.

Banyak sungguh lagu Indonesia di mana-mana stesen radio. Stesen swasta lagilah. Ada sebab mengapa penyanyi dan komposer ras atak senang dengan situasi itu. Ia bukan perkara baru. Malah sudah ada komposer yang macam digam apabila lantang bersuara pasal perkara itu.

Komposer Johari Teh antara yang berani bersuara. Malah dia rela terima hakikat sekiranya lagu ciptaannya tidak diputarkan setelah beliau mengkritik. Ada juga penyanyi yang merungut kerana lagu baru yang mereka rakam tidak diputarkan oleh stesen radio.

Macam-macam alasan diberi. Kononnya lagu tersebut tidak mencapai tahap mutu yang mereka kehendaki. Ada juga kes lagu yang pernah diitolak oleh stesen radio swasta popular menjadi pilihan juri dalam pemilihan lagu terbaik. Jadi macam mana pihak stesen radio mengukur?

Akhirnya penyanyi komposer, penulis lirik serta artis-artis melalui Persatuan Karyawan Malaysia menyerahkan memorandom bantahan kepada kerajaan. Pada 12 Ogos 2008 diadakan mesyuarat khas persatuan itu dan meminta tandatangan sebagai tanda menyokong.

Apabila lagu luar banyak dimainkan sebenarnya dari segi ekonomi, kita menyalurkan wang ke luar. Setiap buah lagu ada hak ciptanya dan lagu yang diputarkan perlu dibayar kepada pemilik hak cipta itu. Bayangkan kalau banyak lagu luar dimainkan, di mana orang kita nak dapat wang royalti mereka.

Artis Malaysia bukan menghalang siaran lagu Indonesia sebaliknya mahu dikawal. Mereka minta nisbah 90:10 iaitu 90 peratus lagu lokal dan selebihnya lagu-lagu luar. Barulah boleh menampakkan stesen radio menyokong industri muzik tempatan.