Tuesday, August 19, 2008

Let US ALL Look In The Mirror First - Part 3 / Chapter 2

Abie B. Abdullah
Wartawan Eksekutif (tugasan pengarang) - Metro Ahad
Beliau menjadi watawan sejak 1993
Kolum beliau - Zon Abie setiap hari Sabtu di Harian Metro dan Cerita Artis Kita di Metro Ahad
Juga seorang penulis lirik - Ada Untuk Mu nyanyian Nubhan di konsert final AF6, lagu ini juga telah menjuarai carta2 lagu Suria, Hot FM dan Era.

Q1 EE : Apa pendapat Abie tentang isu 90:10 nih?

A1 Abie : Sepatutnya benda ni dah lama dibuat...kita tiada perjuangan yang betul2 dinamakan perjuangan didalam industri muzik maksud nya...kalau indonesia boleh mempunyai what u call...unity dalam mempertahan kan hak mereka masing2...dimana lagu2 kita susah nak masuk kat sana kan...jadi saya rasa macam saya kata kan tadi benda ni patutnya dah lama kita buat...tapi takpe sekurang-kurangnya orang kita dah mula sedar tentang perkara ini...

Q2 EE : Memang saya setuju sesuatu harus dilakukan, tapi pendapat Abie formula 90:10 tu betul ke?

A2 Abie : Ok kalau kita nak kira dari sudut material cukup ke tak cukup...saya rasa boleh cukup sebenarnya tapi...saya kena memikir kan tentang orang radio jugak...iaitu dari sudut bisnes...sebab radio ni dikendalikan oleh orang bisnes...meraka bukan bermakan gaji dengan kerajaan dimana subsidi diberikan sana sini...so saya rasa 90:10 tu macam tak sesuai sangat...kita patut berikan percentage 10 tu lebih sedikit...kita tidak nafikan lagu2 mereka yang masuk kesini ada yang bagus...dan boleh dijadikan contoh bagi kita untuk berkarya...maksudnya menjadi inspirasi untuk kita lebih berkarya...maksud saya bukan lagu2 indonesia sahaja...lagu2 dari barat pun...pendengar2 kita patut diberi peluang pendedahan kepada lagu2 ni juga...tetapi saya tengok dan rasa macam lagu2 luar ni lebih memonopoli...jadi kita harus memperjuang kan hak kita...saya bercakap ni sebagai seorang wartawan dan penulis lirik disini...

Q3 EE : Ok Abie mungkin Abie tidak tahu tentang perkara ini...CRM sebenar nya telah dijadualkan untuk bertemu dan berbincang dengan pihak Karyawan pada hari Jumaat ini 22/8...persetujuan ini telah dibuat lebih kurang sebulan yang lepas oleh pihak Karyawan...(by this time Abie said...oh! - which to me is a natural reaction as he was not aware of it)...jadi Abie rasa tindakan Karyawan ini terburu-buru tak?

A3 Abie : Oh jika demikian...ini macam nak cakap topik lain sebab...saya rasa terkejut apabila dipanggil untuk menghadiri sidang media ini...dalam masa yang sama kalau saya...melihat dari sudut lain...kenapa Freddie tiba2 membuat sidang media ini...sedangkan dalam waktu yang sama...dia tengah berkocak dengan 19 persatuan2 lain?...mungkin Karyawan cuba divert perhatian yang diberikan terhadap kes 19 persatuan2 ini kepada kes perjuangan hak intelektual pemuzik kita...itu saya rasa adalah escapism iaitu peralihan dari permasalahan mereka dengan 19 persatuan2 ini...

Q4 EE : Ok Abie sekarang ni kan kita ada anugerah APM dimana usaha ini dibuat untuk merapatkan lagi tali persaudaraan ketiga-tiga buah negara iaitu M'sia, S'pora dan I'sia...jadi pendapat Abie adakah perkara ini akan menjejas kan inisiatif atau objektif tersebut?

A4 Abie : Ok APM dah berapa tahun dah?...dalam beberapa tahun ini ada tak perkembangan yang kita nampak lebih positif ke apa ke?...saya rasa APM sekadar APM sahaja...sebagai acara penyampaian anugerah...thats it...saya tak nampak lagi perkembangan yang kita menjanakan kerjasama yang...menghasilkan satu album bersama ke...dan i dont know mungkin orang2 muzik lebih tahu...yang sekira nya ada kelihatan ketiga-tiga negara ini bersatu...dan kalau indonesia boleh bersatu untuk menyekat lagu2 luar untuk masuk ke negara mereka...kenapa kita tidak boleh buat sedemikian?...

Q5 EE : Saya tak pertikai kan kenyataan Abie itu...tapi mungkin mereka mampu berbuat demikian kerana product2 mereka sudah mencukupi disana Abie...walhal (a word i just learned last nite che wah!) product kita tidak mencukupi...apa pendapat Abie?

A5 Abie : Oh saya tidak kira pulak la berapa cukup ke tak cukup...ye la sebagai orang radio tak kan kita nak mainkan lagu2 60an dan 70an sepanjang masa je kan...(by this time i had to explain to him of the present scenario where setengah2 recording label are not coming up with good new album on a regular basis...and kalau ada pun cuma satu lagu hit saja dalam album tu...)...saya akui perkara ini...jadi kalau radio terpaksa mengulang dan ngulang lagu2 hit ini...lama2 telinga kita pun sakit mendengar nya...satu lagi yang saya tak faham...kalau lagu indonesia tu hit disana dan dimainkan disini saya boleh maafkan lagi...tetapi ada lagu yang tak hit disana pun kita beli dari sana untuk dimainkan disini...(teringat AC Di mana? AC Disni...sempoiiii...)...kononnya persaingan u all la, radio mana yang lebih cepat putarkan lagu2 ni...jadi saya rasa peranan radio tu dah lari sikit...dulu untuk promote kan lagu...tapi sekarang ni lain...mungkin itu trend baru stesen radio kot...berbalik pada tadi samada 90% tu cukup ke tak cukup material...sepatutnya 10% tu kita kena lebih kan sikit lagi...penting bagi kita benarkan pendengar kita dengar benda lain sebab...orang2 kita memang terbukak kan...kita kena didedahkan dengan benda2 yang lain jugak...tak kan lah kita nak dengar muzik kita je...tapi jangan la banyak sangat...sekarang ni nisbah dia berapa? (i told him - suria is currently playing 70% local 15% english and 15% indonesian...itu pun sekarang ni kita tengah terdesak untuk memenuhi 70% itu...sebab tu pendapat saya 90% ni tidak masuk akal...sehinggakan kami terpaksa merayu kepada record label dan indi2 band yang ada untuk menghantar demo mereka untuk kami mainkan jika sesuai...itu sebenar nya masalah kami Abie...lebih2 lagi sekarang ramai artis yang hanya keluarkan single...artis2 AF pun berbuat demikian...jadi macam mana kita nak memenuhi kuota 90% itu?...) jadi saya kira dah macam banyak dah tu kalau dikatakan dalam sejam kita mainkan 10 lagu dan 7 daripadanya adalah lagu local...baguslah kalau suria selama ni buat macam tuh...kira dah banyak dah tu...kira ok lah 70% tuh...tapi mungkin orang kecik hati kat radio stesen lain kot...(again i had to explain to him - tapi Abie setiap radio stesen mempunyai research lagu mereka sendiri, research ini dinamakan auditorium testing...dimana setiap lagu2 baru ini dimainkan dihadapan sekurang kurangnya sample seramai 20 pendengar stesen2 tersebut...jadi pihak lain kena memahami jugak sebelum kami main sesebuah lagu itu...lagu itu harus melalaui process yang di panggil auditorium testing ini...jadi dari situ kami dapat feedback yang JUJUR dari pendengar lagu mana yang boleh pergi dan lagu mana yang kurang sambutan...dari sini juga kami mencorak kan pusingan lagu kami)...oh hmm hmm...itu lah yang Noramin kata dalam Melodi ahad lepas...dia salah kan pengurus muzik (every station has their own music director that takes care of the music clock) tetapi selepas saya mendengar kenyataan engku ini...jadi saya tak setuju lah dengan apa yang Noramin kata tempoh hari...dimana dia berkata pemilihan lagu ni adalah personal dan bukan secara collective yang engku katakan ini...jadi saya tak setuju dengan kenyataan dia because of that lah...

Q6 EE : Ok soalan terakhir Abie...macam mana Abie rasa isu ini sepatutnya ditangani untuk memulihkan industri muzik kita?

A6 Abie :

1. Persatuan artis

Selain daripada kejutan Karyawan yang membuat escapism dan divertion ini...mereka sepatutnya berjumpa dengan u all dulu...bukan terus mencari pihak media dan mencari publicity macam tuh...daripada perjumpaan itu nanti baru lah memberitahu media...ini mereka menggunakan media untuk macam satu ugutan kepada pihak radio...ye lah konon nya bila dah disiarkan di media kerajaan terpaksa bertindak...diorang dah buat the other way round...sepatut nya berjumpa dengan orang radio, record label dan duduk berbincang dahulu...why not duduk sekali...kenapa tidak buat macam tu?...ini pelik nya dia jumpe press dulu pulak...lebih professional kalau perbincangan dibuat dahulu...tapi saya tak tahu pulak yang Karyawan patutnya berjumpa dengan CRM pada hari Jumaat ini seperti yang telah disetujui...oh...jadi ini memang totally nak divert...tapi pendapat saya sepatut nya persatuan PAPITA yang berbuat initiative ini bukan nya Karyawan...

2. Artis themselves

Diorang bukan hanya kena menyanyi sebenar nya...artis harus menjadi lebih creative untuk berkarya sendiri...menulis lirik2 atau pun membuat lagu sepatutnya...sebab saya rasa meraka boleh buat la...tak kan lah nak nyanyi je...sebab artis sendiri pun kena memperjuangkan kerjaya mereka sendiri...

3. Record label

Ok kalau saya menjadi record label tu...saya takut sebenarnya untuk membuat album...seriously...tapi itulah dalam dua keadaan...macam sekarang ni record label dah banyak yang merge...dalam kekusutan industri ketika ini...tapi meraka pula harus mencari cara baru untuk mempromosi album2 baru nih...tak boleh gunakan cara konvensional lagi dah...sekarang ni ada new media, dah banyak sangat...bukan setakat menjual melalui cd dan kaset sahaja di tower record ke atau kedai2 music lain...no...sekarang ni kita kena jual melalui internet...ring tones dan sebagainya...

4. Radio station

Kekal kan apa yang ada hari ni cuma...jangan lah lebih2 kan promote lagu2 luar...tapi macam u cakap tadi 70% pun u dah merangkak-rangkak mencari lagu2 local untuk disiarkan...tapi ada pro and cons nye disini...saya masih mengatakan cari jugak lah lagu2 melayu dan local yang lain...sebab kita kena kekal kan tahap sekarang cuma kurang kan sikit lagu2 luar...

Kesimpulan nya...90:10 itu satu jentikan untuk orang2 industri kita, itu aja...walaupun benda ni sepatutnya dibangkitkan dah lama...tapi kita kena tengok jugak agenda Karyawan tiba2 membuat sidang ini...adakah dia benar2 memperjuangkan atau cuba menutup isu2 lain...itu je yang saya boleh katakan...

FYI Abie ni memang terror karaoke!...nway cukuplah kita dapat pendapat dari wartawan2...i was trying my best to get an even response from them i.e one from Media Prima Group (Metro Ahad) and the other Utusan Group (Utusan Mega)

Will post wifee's piece before i leave office today...

4 comments:

Enche' Adykasyah said...

Bagus Che' Em..
We all punya suara ni jgn dilupkan jugak.. We all adalah pendengar.. OK!

Anonymous said...

About the issue not enough material to make the 90% tu, to be fair pls also get some input from those artiste yang penat lelah buat album but their songs were not being played on air as frequent as foreign artiste. ie Liza Hanim, Atilia, Hazami etc

Anonymous said...

Engku, Big Problem...

No wonder you had not replied to my highly relevant and strategically important (no kidding; for CRM) e-mail, sent yesterday afternoon. And the follow-up sent this afternoon. This just came into my Inbox. Sorry that I have to use a blog posting as e-mail, tapi ni darurat...

Technical details of temporary failure:
Google tried to deliver your message, but it was rejected by the recipient domain. We recommend contacting the other email provider for further information about the cause of this error. The error that the other server returned was: 452 452 coo@suriafm.com.my Mailbox size limit exceeded (state 14).

----- Message header follows -----
Received: by 10.110.52.1 with SMTP id z1mr5494521tiz.11.1219052049695;
Mon, 18 Aug 2008 02:34:09 -0700 (PDT)
Return-Path: asyanon@gmail.com


The CRM-Karyawan meeting is on Aug 22, isn't it? I think I can do `something'

Anonymous said...

NOTE: Consider this one like an e-mail, since I could not/still can't get to your coo@suriafm.com address. NOT TO BE PUBLISHED

From: A.S. YUSOFF (Ahmad Sayuthi) aka AHMAD ANON aka A. ANON
Freelance Journalist/Book & Software Reviewer/Technical Writer

Contact: asyanon@gmail.com | cendana287@gmail.com | H/P: 019-9439088
Present Physical Location: Pasir Mas, Kelantan

* This particular contact with you is due to a just-approved "Go ahead and write about this 90:10, Karyawan, CRM and other relevant things of local music & film industry" by StarTwo Editor, Lim Cheng Hoe 03-76507800

* I am also recognised and authorised to cover for the SunMag pullout by Acting Editor Malini Dias 012-2131816

Dear Engku,

As per the above.
Actually, I had sent a more detailed e-mail to you on Monday, after getting Cheng Hoe's approval upon filling him out about this "90:10 quota ratio" issue.

BTW, for strategic reasons, I feel you should not publish my previous comment - the one about my impression of the Malay entertainment media's pro-Karyawan prejudice. This, by extension, also means solid support for "90:10".

I'll make sure your CRM points about this go through. I feel the ones you posted adequately cover the fundamentals already; although it'd be even better if I can get a bit more details to embellish it for mass consumption.

I'm trying to rush something for StarTwo - or/and maybe the main pages of The Star too - about this. It would be great if something could be published by The Star tomorrow or on Thursday.

They have been rather clueless about this, and the Malay music scene, generally. NST at least have `some' reporting of it - by Hafidah Samat particularly.

I've not slept for two days, doing research and trying to get up to speed (newbie with entertainment stuff. BTW I'm a `veteran' of 48 FYI).

But now that I'm in, I'm gonna try give NST a run for its money, despite my physical-location disadvantage. And then come up with "something unexpected to have come from The Star" for the rest ...

I'll LOVE IT if the fulltime entertainment journos become puzzled about "who this *new* guy is" later on.

I'm gonna get a couple of hours sleep first. I hope your e-mail address will be okay later this morning.

P/S: Please don't reveal the connection between my official writing bylines above and the "mart anon" or "cendana287" that I use here. THANKS.

Regards,
Ahmad